"));
نگاهی به یک تفکر راهبردی (2)
یا لطیف

در سخنرانی دیگری امام (رحمه الله علیه) راهکاری عملی برای این قیام ارائه می دهند و نگاه آرمانی خود را بیش از پیش نمایان می سازند.در این سخنرانی که در تاریخ 26 مرداد ماه 1358 در دیدار با شرکت کنندگان در راهپیمایی روز قدس ایراد می شود ایشان با صراحت از تشکیل حزب مستضعفین در عالم یاد می کنند و آن را آرزوی خود می دانند.:" و من اميدوارم كه يك حزب به اسم «حزب مستضعفين» در تمام دنيا به وجود بيايد، و همه مستضعفين با هم در اين حزب شركت كنند، و مشكلاتى كه سر راه مستضعفين است از ميان بردارند، و قيام در مقابل مستكبرين و چپاولگران شرق و غرب كنند و ديگر اجازه ندهند كه مستكبرين بر مستضعفين عالَم ظلم كنند، و نداى اسلام را و وعده اسلام را- كه حكومت مستضعفين بر مستكبرين است و «وراثت ارض» براى مستضعفين است- متحقق كنند. تاكنون مستضعفين متفرق بودند، و با تفرقه، كارى انجام نمى‏گيرد. اكنون كه نمونه‏اى از پيوند مستضعفين در بلاد مسلمين تحقق پيدا كرد، اين نمونه بايد به يك سطح وسيعترى، در تمام قشرهاى انسانهاى تاريخ، تحقق پيدا كند به اسم «حزب مستضعفين»، كه همان «حزب اللَّه» است و موافق اراده خداى تبارك و تعالى است كه مستضعفين، وارث ارض‏بايد بشوند. ما از جميع مستضعفين عالَم دعوت مى‏كنيم كه با هم در «حزب مستضعفين» وارد بشوند، و مشكلات خودشان را با دست جمع و اراده مصمم عمومى رفع كنند؛ و هر مسئله‏اى كه در هر جا و در هر ملتى پيش مى‏آيد به وسيله «حزب مستضعفين» رفع بشود."(4)
این نوع نگاه کاربردی امام در ایجاد تشکلی منسجم و فراگیر در کل عالم-آن هم در همان چند ماهه اوایل انقلاب و گرفتاری های آن- بسیار درس آموز و یاد دهنده است و نشان از دغدغه مندی ایشان در ایجاد ساز و کار مناسب در جهانی نمودن اندیشه های انقلاب و ایجاد حرکتی جهانی در جهت از بین بردن تمامی مظاهر ظلم و کفر در جهان دارد. ایشان به همان میزان که به امور داخلی انقلاب توجه می نمایند به امر مهم صدور و جهانی کردن انقلاب نیز توجه و دقت دارند. از جمله در پیامی که در پایان جنگ خطاب به مهاجرین جنگ تحمیلی صادر می نمایند باز هم بر این نکته تاکید می نمایند:" مسئولان ما بايد بدانند كه انقلاب ما محدود به ايران نيست. انقلاب مردم ايران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت- ارواحنافداه- است كه خداوند بر همه مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظه‏اى مسئولين را از وظيفه‏اى كه بر عهده دارند منصرف كند، خطرى بزرگ و خيانتى سهمگين را به دنبال دارد. بايد دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنمايد، ولى اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهانى اسلام است منصرف كند."(5)
در راستای همین نگاه کاربردی است که ایشان فرمان تشکیل بسیج مستضعقین را صادر می نمایند. اساسا این کار به نوعی تحقق و ایجاد ساختارهای لازم در جهت ساختار مند نمودن تفکر جهانی خود و عبور گام به گام از این مسیر می باشد، به نحوی که برای تشکیل آن حزب جهانی و ایجاد یک جبهه منظم و ساختار مند، مسیر را به گام های ممکن و شدنی تقسیم نموده و گام به گام آن را عملی می نمایند.
در حقیقت بسیج در تفکر حضرت امام به مثابه نمونه داخلی همان حزب مستضعفین است که بایستی با تشکیل آن، نمونه عملی دیگری را در اختیار جوامع دیگر و مستضعفین عالم قرار داد تا آن ها با تاسی از این نمونه و سر مشق قرار دادن آن گامی دیگر در جهت تشکیل جبهه جهانی برای محو ظلم بردارند.

برچسب‌ها:

تا به حال 0 نفر نظر خود را گفته‌اند:

ارسال یک نظر